Запобіжний клапан - це вид трубопровідної арматури, що здійснює автоматичний випуск надлишкового середовища у разі підвищення тиску в системі. Принцип його дії простий – у момент наростання напору пружинний механізм стискається та відсува єзатвор. Коли показники опускаються до номінальних значень, конструкція повертається у вихідне положення та скидання речовин припиняється.
Установка фітингу захищає трубопровід від розгерметизації, перегріву, механічних пошкоджень та розриву з'єднувальних частин. Пристрій видаляє надлишки середовища шляхом скидання в атмосферу або дренажну систему.
Критичний тиск виникає при збоях у роботі трубопровідної лінії будь-якого призначення. Елемент своєчасно спрацьовує на зміну руху потоку, застосовується у магістралях промислового та побутового типу.
Як влаштований запобіжний клапан?
Запобіжний клапан складається:
- Металевий корпус із латуні або бронзи.
- Запобіжний механізм зі сталевою пружиною та захисною запобіжною рукояткою.
- Замикаючий елемент: золотник або тарілка.
- Сильфон для герметичного з'єднання елементів конструкції.
- Настроювальний гвинт.
Клапани виробляють у двох варіантах: з ручним регулюванням тиску і із заводськими налаштуваннями. Поріг спрацьовування моделей першого типу визначається самостійно, у другому випадку виробник встановлює захисну кришку, що перешкоджає переналаштуванню виробу.
Для стисканих середовищ використовують вироби пропорційної дії. Підйом затвора у них відбувається рівномірно. Для стисливих речовин виробляють захиснуа рматуру двопозиційної дії, яка різким підйомом замикає робоче середовище. Залежно від необхідної висоти підйому золотника виріб виконують малопідйомним, середньопідйомним та повнопідйомним.
Два перші типи використовують у трубопроводах з невеликою пропускною здатністю, а повнопідйомні елементи у магістралях, що потребують високої продуктивності.
Які бувають запобіжні клапани?
За типом навантаження на золотник клапани бувають:
- Пружинні. Тиску середовища протидіє пружина.
- Важільно-вантажні. Спрацювання пристрою відбувається за рахунок переміщення вантажу, закріпленого на важелі. Застосовуються лише при фланцевому з'єднанні.
- Магніто-пружинні. При наростанні тиску електромагніт сигналом від датчиків притискає золотник до сідла. Конструкція є арматурою непрямої дії.
При тривалому знаходженні елемента в неробочому стані фітинг засмічується, що призводить до розгерметизації системи та постійних витоків. У такому випадку виріб необхідно регулярно прочищати.